Zmiana

Emocje podczas zmiany – Krzywa Fishera

Podjąłeś decyzję i zrobiłeś pierwszy krok w drodze do zmiany. Zaczynasz biegać, zdrowo się odżywiać, szukasz lepszej pracy, kończysz toksyczny związek. Niezależnie od tego, czego twoja zmiana dotyczy, pojawiają się w niej emocje. Jakie? Niepokój, radość, oczekiwanie, strach, zniechęcenie, rozczarowanie .. W jednej minucie cieszysz się na to, co cię czeka. W kolejnej zastanawiasz się, czy ma to sens i czy dasz radę. Przypomina to emocjonalny rollercoaster. Nie jesteś w tych emocjach osamotniony, pozostałe wagoniki kolejki górskiej są również zajęte.

John Fisher, psycholog biznesu z Uniwersytetu Leicester jest autorem koncepcji obrazującej poszczególne etapy zmiany osobistej. Każdy etap to inny stan emocjonalny. Przyjrzyj się uważnie, czy rozpoznajesz tu swoje własne emocje?

the-process-of-transition-fisher-s-personal-transition-curve-1

(Fisher Transition Curve ® JM Fisher 1999-2012)

Wielokrotnie zastanawiałam się nad tym, czy koncepcja ta odpowiada moim własnym doświadczeniom. Zaobserwowałam, że emocje w niektórych stanach są zdecydowanie bardziej intensywne niż w pozostałych. Zdarzają się również takie, które są niemal niezauważalne. Niektóre zmiany kończą się też całkowitym zniechęceniem i nigdy nie docierają do etapu akceptacji i ugruntowania. Sama koncepcja jest w moim odczuciu bardzo trafna. Pomogła mi zrozumieć źródło emocji, które utrudniają przeprowadzenie zmian w moim życiu.

Krzywa Fishera jest więc źródłem świadomości własnych uczuć podczas procesu zmiany. Może być także źródłem motywacji. Jeśli wiesz, że po etapie zniechęcenia przyjdzie kolejny i odzyskasz siłę do działania, będzie ci zdecydowanie łatwiej.

Polecam jej wykorzystanie także podczas przeprowadzania zmian organizacyjnych. Menadżerowie, który potrafią rozpoznać emocje swoich podwładnych i zrozumieć ich źródło, mogą wspierać  w sposób bardziej efektywny i zindywidualizowany.

 

2 thoughts on “Emocje podczas zmiany – Krzywa Fishera

  1. Bardzo fajny tekst. Szukałam czegoś takiego. Idealna długość i szybko się czyta. Bardzo mi sie przydadzą te informacje. Ciesze sie, że przypadkiem trafiłam na Twoj blog. Dzięki! 🙂

    Polubienie

Skomentuj

